مقایسه مهارت‌های زندگی بر اساس نوع (کیفیت) مصرف رسانه‌ای در میان شهروندان تهرانی مورد مطالعه: تلویزیون داخلی و خارجی(ماهواره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران شرق، تهران ، ایران

چکیده

پژوهش پیش‌رو با هدف مقایسه مهارت‌های زندگی شهروندان تهرانی بر اساس نوع مصرف رسانه‌ای، اجرا شده است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، مقایسه‌ای است، تکنیک آن پیمایش و ابزار اندازه‌گیری ، پرسشنامه استاندارد در زمینۀ مهارت زندگی و پرسشنامۀ محقق‌ساخته در زمینۀ مصرف رسانه‌ای است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران و بر اساس آمار موجود در سایت مرکز آمار ایران8,693,706 نفر است. پرسشنامه‌ها به شکل الکترونیکی در میان یک نمونه 396 نفری، توزیع، جمع‌آوری، و پس ازکنترل های لازم ، با استفاده از spss تجزیه وتحلیل داده‌ها صورت گرفت. نتایج نشان داد در شهروندان بینندۀ تلویزیون و تماشاگر فیلم و سریال، مهارت‌های زندگی بالاتر است. تماشایگران اخبار، باه شرکت در فعالیتهای بهبودبخش منافع،رابطه مثبت دارد. بیشتر اهمیت میدهند. تماشاگران برنامه‌های آموزشی، مهارت حل مسئله و درک اصول آزادی بیشتری دارند. تماشاگران برنامه‌های سرگرمی، مهارت تفکر خلاق و انتقادی کمتری دارند. تماشاگران برنامه‌های ورزشی مهارت حل مسئله، مشارکت همگانی و تفکر انتقادی کمتری دارند. تماشاگران برنامه‌های اقتصادی مهارت تفکر خلاق‌کمتری دارند. تماشاگران برنامه‌های فرهنگی روابط بین فردی بیشتری دارند. بینندگان برنامه‌های حوزه سلامت، مهارت بیشتری در هدف در زندگی دارند. در میان شهروندان بیننده ماهواره و تماشاگر برنامه‌های سرگرمی‌، مهارت‌های مربوط به رعایت نکات ایمنی، بیشتر و مهارت‌های حرفه‌ای کمتری است. ..

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of life skills based on the type (quality) of media consumption Among the citizens of Tehran Case study: domestic and foreign TV (satellite)

نویسندگان [English]

  • Badee Ghorbani 1
  • Somayeh Tajik Esmaeili 2
1 PhD Student in Communication, Faculty of Humanities, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Faculty member of Social Communication Department, Islamic Azad University, East Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to compare the life skills of Tehran citizens based on the type of media consumption. The research is applied in terms of purpose and comparative in terms of method, Its survey technique and measurement tool is a standard questionnaire in the field of life skills and a researcher-made questionnaire in the field of media consumption. The statistical population includes all citizens living in Tehran and according to the statistics available on the website of the Statistics Center of Iran, there are 8,693,706 people. The questionnaires were distributed electronically among a sample of 396 people, distributed, collected, and after the necessary controls, data were analyzed using SPSS. The results showed that citizens who watch TV and watch movies and series have higher life skills. News viewers pay more attention to participating in interest-enhancing activities. Viewers of educational programs have more freedom of problem solving skills and understanding of the principles. Viewers of entertainment programs have less creative and critical thinking skills. Viewers of sports programs have less problem-solving skills, public participation, and critical thinking. Viewers of economic programs have less creative thinking skills. Audiences of cultural programs have more interpersonal relationships. Viewers of health programs have more skills in purpose in life. Among citizens watching satellite and watching entertainment programs, there are more safety-related skills and fewer professional skills. Viewers of documentaries have higher skills in globalization, professional skills, skills related to safety tips and information gathering, but lower in problem solving, ..

کلیدواژه‌ها [English]

  • media consumption
  • life skills
  • domestic television
  • foreign television
  • satellite