یکی از مهمترین موضوعات استراتژیک در سازمان، مقوله چشمانداز است که چارچوبی ذهنی فراهم میکند تا بهوسیله آن، افعال، بهصورت ضمنی ارزیابی، پذیرفته یا مردود شوند. در این مقاله تلاش شده نقش ساختارهای شناختی در شکلگیری چشمانداز سازمان تبیین شود. از اینرو با مدیران صنایع مختلف کشور، مصاحبه اکتشافی صورت گرفت و چشمانداز، مأموریت و ارزشهای سازمانی چندین شرکت برتر دنیا بررسی شد. مصاحبهشوندگان با استفاده نمونهگیری هدفمند و با کمک روش گلوله برفی برگزیده شدند و مصاحبهها تا اشباع نظری دادههای تحقیق ادامه یافت. پس از انجام مراحل گردآوری دادهها و تحلیل با کمک نظریه دادهبنیاد، 31 مفهوم و در نهایت 6 مقوله مؤثر بر چارچوبهای شناختی و متأثر از آنها در فرایند شکلگیری چشمانداز سازمان شناسایی شد. نتایج نشان داد: چشمانداز ماهیت واحدی ندارد و در عین حال مرتبهمند تعریف شد و متغیر محوری در شکلگیری چشمانداز چارچوبهای شناختی و یکی دیگر از مهمترین متغیرها سبک رهبری شناسایی شد.
جعفرپور, شاهین, & نقوی, محمدحسین. (1394). نقش چارچوبهای شناختی مدیران در شکلگیری چشمانداز سازمان با کمک نظریهپردازی دادهبنیاد در سازمانهای خدماتی ایران. راهبرد اجتماعی فرهنگی, 4(3), -.
MLA
شاهین جعفرپور; محمدحسین نقوی. "نقش چارچوبهای شناختی مدیران در شکلگیری چشمانداز سازمان با کمک نظریهپردازی دادهبنیاد در سازمانهای خدماتی ایران". راهبرد اجتماعی فرهنگی, 4, 3, 1394, -.
HARVARD
جعفرپور, شاهین, نقوی, محمدحسین. (1394). 'نقش چارچوبهای شناختی مدیران در شکلگیری چشمانداز سازمان با کمک نظریهپردازی دادهبنیاد در سازمانهای خدماتی ایران', راهبرد اجتماعی فرهنگی, 4(3), pp. -.
VANCOUVER
جعفرپور, شاهین, نقوی, محمدحسین. نقش چارچوبهای شناختی مدیران در شکلگیری چشمانداز سازمان با کمک نظریهپردازی دادهبنیاد در سازمانهای خدماتی ایران. راهبرد اجتماعی فرهنگی, 1394; 4(3): -.