تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی از منظر توجه به دیگری

نویسندگان

چکیده

در مقاله حاضر محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی به لحاظ توجه به جایگاه دیگری (معلولان و بیماران، کودکان کار و اشکال مختلف خانواده) بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش را تمامی کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی (پایه اول تا ششم) چاپ سال 1393 تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری پژوهش هدفمند بود. بر این اساس، کتاب‌های درسی فارسی (بخوانیم و بنویسیم) و علوم اجتماعی دوره ابتدایی (جمعا 16 کتاب) به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، چک لیست، و واحد تحلیل شامل متون، پرسش‌ها و تصاویر بود. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و جهت به‌دست آوردن ضریب اهمیت هریک از مؤلفه‌ها، از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که توجه به مؤلفه‌های دیگری و پراکندگی این مؤلفه‌ها در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی به‌صورت مکفی، متوازن و یکسان صورت نگرفته و تحلیل محتوا بر اساس اصول علمی تنظیم نشده است. لذا این کتاب‌ها نمی‌توانند نقش چندان مؤثری در تقویت و پرورش مفهوم دیگری در دانش‌آموزان ایفا کنند. در حالی که آموزش و پرورش باید با هدف مبارزه با تبعیض و سوگیری تمامی افراد جامعه را در هر شغل و مقامی پوشش داده و با دید برابر به همه آنها نگاه کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Content Analysis of Primary School Textbooks in regard to Concept of the “Other”

چکیده [English]

In this article, the content of the primary school textbooks was analyzed in regard to the concept of the “other” which involved the disabled people and patients, child labor and different family styles components. The statistical population of the present research comprised all of the primary school textbooks (first to sixth grades) published in 1393 school year. The sampling method of the present research was a purposeful sampling. The data collection tool was checklist. The measure of data analysis comprised of the texts, questions and pictures. For data analysis and in order to gain the importance coefficient of each of the components, the Shannon Entropy method was used. The content analysis showed that attention to the other components and the distribution of these components in primary school textbooks are not accomplished equally and balanced and are not have regulated based on content analysis scientific principles. Moreover, the data analysis showed that the content of the above-mentioned textbooks can’t play an important role in improving the conception of the other in students. General education must cover everybody in any job and position including rich and poor, healthy and patient and etc., and it must also consider all of them equally. Therefore, the education system must do its best to fight against discrimination and bias in textbooks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • other
  • content analysis
  • disabled and patient
  • child labor
  • different family styles