بررسی شاخص های سواد انقلابی بر اساس گفتمان آیت الله خامنه ای(گام دوم انقلاب)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران ، ایران

4 دانشیار گروه اقتصاد و مدیریت، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسالمی، نراق، ایران

5 استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22034/scs.2023.421372.1510

چکیده

با ظهور انقلاب اسلامی، ارزش‌های دینی به عرصه عمل وارد شد و از آن زمان تجربیات یگانه‌ای در تمامی عرصه‌های سازمانی و مدیریتی به دست آمد؛ تجربیاتی که به سبب نو و متفاوت بودن ماهیت و ارزش‌های انقلاب اسلامی، آنها هم نو و متفاوت است. هدف از انجام این پژوهش سواد انقلابی از منظر حضرت امام و مقام معظم رهبری ( مفهوم سازی تا سنجش پذیری ) می‌باشد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش کیفی و از نوع گراندد تئوری بود.این پژوهش به‌دنبال مفهوم سازی و سنجش پذیری سواد انقلابی از بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در صحیفه 21 جلدی و همچنین سخنان مقام معظم رهبری است که به صورت تمام خوانی تا رسیدن به اشباع نظری مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان داد از سه نوع شناسه گذاری (مفهوم سازی) باز، محوری، انتخابی، 450 گزاره ، 50 شناسه و مفهوم ، ٢٠ مقوله و ٦ فرامقوله به نام متغیرهای علی، مـحوری، مـداخله گر، راهبردی‌، زمینه‌ ساز و پیامدی به دست آمد. مفهوم «سواد انقلاب اسلامی» به عنوان مقوله محوری انتخاب شد و عوامل مورد نظر مرتبط در الگوی به دست آمده ارائه گردید. عوامل عـبارت اسـت‌ از‌ بصیرت‌ انقلابی، ایمان انقلابی و تعالیگرایی به‌ عنوان‌ عوامل‌ محوری؛ معنویتگرایی، خودسازی، آخرتگرایی و اسلامگرایی به عنوان عوامل زمینه ساز؛ روحیه انقلابی، عزم راسخ ، انسجام انقلابی و تعهد انقلابی به عنوان عـوامل‌ راهـبردی‌؛ حـافظ‌ انقلاب ، قانونمندی، عملگرایی، خدمتگزاری و مـدیریت جـهادی بـه عنوان‌ عوامل‌ پیامدی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the indicators of revolutionary literacy based on Ayatollah Khamenei's speech (the second step of the revolution)

نویسندگان [English]

  • farhang kadkhodaei 1
  • Esmaeil Kavousi 2
  • jafar hoseinpoor saadatabadi 3
  • mostafa heidari haratmeh 4
  • mohsen ameri shahrabi 5
1 PHD student of North Tehran Islamic Azad University
2 Professor, Department of Cultural Management and Planning, North Tehran Branch, Islamic Azad University
3 Academic staff of Amin University of Police Sciences
4 Associate Professor of Naraq Islamic Azad University
5 Assistant Professor, North Tehran Islamic Azad University
چکیده [English]

With the advent of the Islamic revolution, religious values entered the field of practice and since then, unique experiences have been gained in all organizational and management fields; Experiences that are new and different because of the new and different nature and values of the Islamic Revolution. The purpose of this research is revolutionary literacy from the perspective of the Imam and the position of Supreme Leader (conceptualization to quantification). This research was applied in terms of purpose and qualitative method in terms of grounded theory. This research seeks to conceptualize and measure revolutionary literacy from the statements of the founder of the Islamic Revolution, Imam Khomeini, in the 21-volume book, as well as the words of the Supreme Leader. It has been studied in full until reaching theoretical saturation. The results showed that 450 propositions, 50 identifiers and concepts, 20 categories and 6 meta-categories were obtained from three types of identification (conceptualization), open, central, and selective, named as causal, pivotal, intervening, strategic, contextual, and consequential variables. . The concept of "Islamic Revolution Literacy" was chosen as the central category and the desired related factors were presented in the obtained model. The factors include revolutionary insight, revolutionary faith, and transcendentalism as central factors; Spiritualism, self-improvement, heresyism and Islamism as underlying factors; revolutionary spirit, determination, revolutionary cohesion and revolutionary commitment as strategic factors; Guardian of the revolution, legality, pragmatism, service and Jihadi management as consequential factors

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Revolution
  • Literacy of the Islamic Revolution
  • Imam Khomeini
  • Supreme Leader
  • Foundation Data Theory

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 26 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 26 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 04 دی 1402