آسیب‌شناسی چرخه سیاست‌گذاری امور مربوط به کودکان در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد

10.22034/scs.2024.425993.1519

چکیده

این پژوهش با استفاده از روش تحلیل سیستمی و با برشماری نگاه‌های متفاوت به مساله کودکی، به‌دنبال یافتن جایگاه کودک و اهتمام به دوران کودکی و ویژگی‌های حاکم بر آن در سیاست‌گذاری عمومی ایران است. سوال اصلی پژوهش این ‌است که کودکان چه جایگاهی در سیاست‌گذاری ایران دارند و چه اولویت‌هایی در تصمیم سازی‌ها مدنظر کارگزاران است؟ با برشماری قوانین و اسناد مربوط به کودکان، و با بررسی امکان اجرایی شدن آنها به ارزیابی شرایط امروز کودکان پرداخته و این نتیجه حاصل گشت که حکومت و سیاست در ایران، نگاهی ارزشی به کودکان دارند و در تربیت کودکان به دنیال همسان‌سازی هویتی هستند. اسناد پرشماری که در این زمینه از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی منتشر گردیده بدون درنظر داشتن شرایط و واقعیات جامعه، فاقد نظرات کارشناسی و دارای اهدافی آرمان‌گرایانه و غیرقابل ارزیابی است. از سوی دیگر تورم روزافزون، کسری بودجه هرساله و به طور کل ضعف منابع مالی، امکان تحقق اهداف کلان و آمال ایدئولوژیک را از دولتمردان سلب نموده است. سیاست‌گذاری صحیح می‌تواند راهکاری برای کاهش آسیب‌های مربوط به کودکان امروز ایران باشد. راه‌حل پژوهش تغییر نگاه به کودک و مساله کودکی و عدم نگرش سیاسی به این موضوع است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Pathology of the policy-making cycle of children's affairs in Iran

نویسندگان [English]

  • rohollah eslami 1
  • Sekineh Taji 2
1 ferdowsi university of mashhad
2 Master of Political Science, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

this study seeks to find the position of the child and attention to childhood and its characteristics in public policy in Iran. The main question is what is the position of children in Iranian policy-making and what are the priorities of the agents in decision-making? By enumerating the laws and documents related to children, and by examining the possibility of their implementation, it evaluated the current situation of children and concluded that the government and politics in Iran have a valuable view on children and are looking for identity identification in educating children. . Numerous documents published in this field by governmental and non-governmental institutions, regardless of the conditions and realities of society, lack expert opinions and have idealistic and invaluable goals. On the other hand, rising inflation, the annual budget deficit and the general weakness of financial resources, have deprived the government of the possibility of achieving grand goals and ideological aspirations. Proper policy-making can be a way to reduce harm to children in Iran today. The solution is to change the view of the child and the issue of childhood and not to have a political attitude towards this issue

کلیدواژه‌ها [English]

  • Child Education
  • Childhood
  • Policy Making
  • Ideology
  • public policy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 28 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 16 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 بهمن 1402