سنجش میزان آگاهی عامه مردم از اصول پایه‌ای معماری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

2 استادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

 


 

با توجه به بدیهی‌بودن اهمیت معماری مناسب در کیفیت حالات و رفتارهای انسان در طول شبانه‌روز ضرورت پرداخت همه‌جانبه به این مهم از ابعاد مختلف و اساسی آن ایجاب می‌کند که شناخت اصول معماری درست در مردم نهادینه شود. با توجه به تخصصی‌شدن علم معماری و به‌تبع آن کم‌شدن آگاهی عمومیِ مردم از اصول معماری و همچنین با توجه به تأثیر متقابل معماری بر مردم و مردم بر معماری امروزه شاهد بروز مشکلاتی همچون عدم‌کنترل و نظارت کافیِ مردم بر معماری، عدم‌توجه مسئولان ذیصلاح درزمینۀ ساختمان‌سازی و معماری به نیازهای فرهنگی مردم و ...، پایین‌آمدن سطح سلیقه مردم در امور معماری چه درزمینۀ ساخت و یا خرید و اجاره ساختمان‌ها اشاره کرد. مقاله حاضر از حیث هدف آن‌یک تحقیق کاربردی، از حیث نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی (غیر آزمایش) و از شاخه مطالعات میدانی است. روش انجام تحقیق به‌صورت پیمایشی بوده و به‌صورت کیفی و توصیفی- تحلیلی بوده است. در این تحقیق کیفی از ابزارهای گرداوری داده همچون روش منابع اسنادی و کتابخانه‌ای، پیمایش میدانی مانند مشاهده غیرمشارکتی برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها در سطح شهر استفاده شده است. جامعۀ آماری این تحقیق با توجه به تنوع فرهنگی از شهر تهران و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده است. برای تحلیل نتایج از نرم‌افزار SPSS 16.0 استفاده شده است. به‌طوری‌که برای نمایش نتایج از نمودارها و جداول مختلف استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در مواردی که افراد تجربۀ زندگی و لمس اطلاعات‌ پایۀ معماری را داشته‌اند درصد پاسخگویی درست کاربران بالاتر بوده و در مواردی که این اطلاعات‌ پایه آموزش داده نشده و کاربران نیز در معرض معماری صحیحی که در بردارندِ ی اصول درست نبوده‌اند درصد پاسخگویی درست به‌طور معنی‌داری پایین است.

تازه های تحقیق

 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Measuring the Level of Public Awareness of the Basic Principles of Architecture

نویسندگان [English]

  • Mozhgan Saleh Ahangar 1
  • Saeed Teazgalam Zonouzi 2
  • Mehrdad Javidinejad 2
1 Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
2 Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 


 

Given the obviousity of the importance of appropriate architecture in the quality of human situations and behaviors throughout the day, the necessity of a comprehensive payment to this important of its various dimensions requires that the recognition of the principles of architecture be properly institutionalized in people. Due to the specialization of architecture science and hence the general public's awareness of the principles of architecture as well as the interaction between architecture on people and people on architecture, today there are problems such as lack of control and supervision of the people on architecture, the lack of attention of competent authorities In the area of building and architecture to the cultural needs of the people and ..., the decline in the level of people's tastes in the field of architecture in the field of building or buying and renting buildings. The present research is aimed at analyzing the applied research, as a method of data collection, is descriptive (non-experimental) research and is a branch of field studies. The research method was survey and qualitative and descriptive-analytical. In this qualitative research, data collection tools such as library and document sources, field surveys, such as non-participatory views, have been used to collect data and data in the city. To analyze the results, SPSS 16.0 software was used. As a result, various charts and tables have been used to display the results. The present article is based on the purpose of ankical research in terms of data collection as a descriptive (non-experimental) and field studies field. The research method was survey and qualitative and descriptive-analytical. In this qualitative research, data gathering tools such as document and library sources, field surveys, such as non-participatory views, are used to collect data and data in the city. The statistical society of this research has been selected according to cultural diversity of Tehran and cluster sampling method. To analyze the results, SPSS 16.0 software was used. As a result, different graphs and tables are used to display the results. The results of the research indicate that in cases where people have experience of life and touch of architectural-based information, the percentage of users' responsiveness is higher and in cases where this information is not trained and users are also exposed to the correct architecture that does not incorporate the principles, the percentage of accountability True is significantly lower.
It is hoped that the general public will find a higher level of awareness than the basic principles of architecture, in which the public as one of the most influential corners will require architects and architects to observe more precisely the principles of architecture, and today there are such problems at the level of architecture and ultimately urbanization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Principles of Architecture
  • Native Architecture
  • Public Awareness of the Community
  • Architecture Education
  • Architecture Sociology
 
 
ازکیا، مصطفی و ایمانی، علی. (1394). توسعه پایدار روستایی. تهران: انتشارات اطلاعات.
ازکیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا. (1392). توسعه‌ی روستایی با تأکید بر جامعه‌ی روستایی ایران. تهران: نشر نی.
بیرو، آلن. (1375).فرهنگعلوماجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: انتشارات کیهان. ص 268.
پورعزت، علی‌اصغر (1386). مبانیدانشادارهدولتوحکومت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت). ص 384.
پیرنیا، محمدکریم. (1383). سبک‌شناسی معماری ایرانی. تألیف و تدوین غلامحسین معماریان. مرکز کتاب دانشگاهی. ص 31.
پیرنیا، محمدکریم. (1387). معماری ایرانی. تألیف و تدوین غلامحسین معماریان. انتشارات سروش دانش. ص 142.
مظفر، فرهنگ و حسینی، سیدباقر و عبدمجیری، امین. (1391). فرهنگ در پژوهش‌های معماری. نشریه مسکن و محیط روستا. تابستان 1391, دوره 31, شماره 138.
جلالی، معین. (1391). آسیب‌شناسی معماری معاصر ایران. همایش ملی صدسال معماری و شهرسازی ایران معاصر.
فکوهی، ناصر. (1391). انسان‌شناسی شهری. تهران. نشر نی.
راودراد، اعظم. (زمستان 1379). نقدی بر نظریه جبریت اجتماعی هنر به‌عنوان مسئله مرکزی در جامعه‌شناسی هنر، مجله هنرهای زیبا، دوره 8، شماره 0 - شماره پیاپی 1000403.
رفیعیان، مجتبی و خدایی، زهرا. (1388). بررسی شاخص‌ها و معیارهای مؤثر ب رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری. راهبرد، 18 (53). 227-248.
ریسی، محمد منان. (1395). علت کاویِ بحران هویت در معماری و شهرسازی معاصر ایران با تأکید بر سه‌گانه بینش، ارزش و کنش. نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی دوره ۲۱ شماره ۴ زمستان ۱۳.
سرفراز، حسین. (1390). آموزش سواد رسانه‌ای: خلاقیت و نقادی شهروندان در فرهنگ رسانه‌ای امروز. سمینار رسانه و آموزش شهروندی.
شارع پور، محمود. (1395). جامعه‌شناسی شهری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
شجاعی، دلارام و پرتوی، پروین. (1394). عوامل مؤثر بر ایجاد و ارتقاء اجتماع‌پذیری در فضاهای عمومی
با مقیاس‌های مختلف شهر تهران. باغ نظر، شماره 34. پاییز.
صالح آهنگر، مژگان. (1394). مقایسه‌ی میزان تفاوت انرژی مصرفی مصالح آجر و سنگ در پوسته‌ی خارجی ساختمان با بهره‌گیری از نرم‌افزار ECOTECT. نخستین همایش ملی انرژی، ساختمان و شهر.
قبادیان، وحید. (1382). بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ. ص 7 و 10.
لوکاچ، گئورگ. (1349). معنای رئالیسم معاصر. ترجمه فریبرز سعادت. انتشارات نیل.
مایس، پیرفون. (1383). نگاهی به مبانی معماری (از فرم تا مکان). ترجمه سیمون آیوازیان. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ. ص 15.
معماریان، غلامحسین. (1375). آشنایی با معماری مسکونی ایران، گونه شناسی درون‌گرا. تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران. ص 5 و 429.
مؤمنی، کوروش و مسعودی، زهره. (1395). رابطه فرهنگ و معماری (با بررسی موزه هنرهای معاصر تهران). جلوه هنر، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، بهار و تابستان.
نقی زاده، محمد و امین زاده، بهناز. (تابستان 1380). وجوه افتراق هنر مادی و هنر معنوی، مجله هنرنامه: شماره 11.
وایت، ادواردت.. (1382). مفاهیم پایه در معماری. ترجمه محمد احمدی‌نژاد. تهران: نشر خاک. ص 24.
یوسف زمانی، مهرداد. (1389). پایان‌نامه دکتری معماری: بررسی و بازتعریف جایگاه مشارکت در فرایند طراحی. دانشگاه علم و صنعت ایران. تهران: ص 165-180.
یوسف زمانی، مهرداد. (1388). شناسایی عوامل مؤثر در ارتقای آموزش طراحی مجتمع‌های زیستی، فصل‌نامه فن‌آوری آموزش دانشگاه شهید رجایی تهران. ص 255.
Benveniste, E., 1969, Le vocabulaire desinstitutions indo-europeennes, 2 vol., Paris, Minuit.
Brindley, T. et al., (1996), Re-Making Planning: the Politics of urban Changes, London, Routledge.
Chandler, Tertius, 1987, Four Thousand Years of Urban Growth: An Historical Census, Lewinston, St. Gavid`s
Cook, T. D., & Campell, D. T. (1979). Quasiexperimentation: Designs & analysis for field studies. Skohie, IL: Rand McNally.
Gail, Motsi, (2009), Evaluating Citizen Engagement in Policy Making, A paper presented at the Canadian Evaluation Society Conference (institute on Governance), NO.2, Ottawa
Gaie, S. (2010). Public Art and Space. University of Oradea: Faculty of visual arts. pp. 170.
Hannerz (1980), U., 1980, Exploring the city: Inquiries toward an urban anthropology.
Lambton, G. (1914). Stealing the show: Seven Women Artists in Canadian Public Art. By Caractra. Quebec: Production Graphiqua Quebec. pp. 4.
OECD, public management brief, (2001). “Engaging citizen in policy making: information, consultation and public participation”, puma policy brief, NO10. pp 1
Rapoport, Amos, 1999. Spatial Organization and the Built Environment, in, Ingold, Tim. P463-467
Raulin, Anne, 2001. Anthropologie urbaine, Paris, A. Colin
سایت اینترنتی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، (1396/5/16). به نشانی:
https://www.cgie.org.ir/fa/news/215483