نقش مستندها، برنامه‌های آموزشی و گرافیک‌های تلویزیونی در فرهنگ ترافیکی شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

2 استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

چکیده

 


 

پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش شهروندان در مورد نقش مستندها، برنامه‌های آموزشی و گرافیک‌های تلویزیونی در فرهنگ ترافیکی شهر تهران است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه محقق ساخته است که میزان پایایی آن با محاسبه آلفای کرانباخ، 84/0 تعیین شد. جامعه آماری شامل شهروندان 20 تا 35 ساله از مناطق 22 گانه شهر تهران هستند و برای تعیین حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، نمونه‌ای به حجم 400 نفر به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. یافته‌ها نشان داد که مستندها، برنامه‌های آموزشی و گرافیک‌های تلویزیونی در فرهنگ ترافیکی شهر تهران تأثیر معناداری دارد. نتایج نیز نشان داد برنامه‌های پخش‌شده از رسانه‌های ملی بر ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان تأثیر معناداری دارد. تیزرها و گرافیک‌های تلویزیونی در افزایش فرهنگ ترافیکی شهروندان تأثیر معناداری دارد. برنامه‌های پخش‌شده آموزشی مرتبط با ترافیک بر تغییر نگرش مخاطبان نقش مؤثری دارد. همچنین بر تغییر رفتار شهروندان در مواجه بافرهنگ ترافیکی تأثیر معناداری دارد. از دیدگاه مخاطبان، میزان برنامه‌های ارائه‌شده از رسانه ملی در مورد فرهنگ ترافیکی کافی نیست.

تازه های تحقیق

 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

.

نویسندگان [English]

  • Mahdi Dasht Bozorgi 1
  • Somayeh Tajik Esmaeili 2
1 MSc, Cultural Studies and Media, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Communication Studies, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 


 

.

کلیدواژه‌ها [English]

  • traffic culture
  • audience attitude change
  • didactic programs and television graphics
 
 

الف) منابع فارسی

1. اسمی، رضا و دیگران (1389). رابطه تماشای آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون با الگوی مصرف در کودکان و نوجوانان تهرانی، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، سال هفدهم، شماره 1، بهار.
2. آقاجانی، نوشین و الهام دولت‌پور (1391). بررسی نقش آموزشی تلویزیون در اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان تهرانی، فصلنامه فرهنگ- ارتباطات، سال دوم، شماره 7 .
3. بریری، ‎ماهرخ و ‌‎سیده رویا بارسلطان (1390). روان‌شناسی ترافیک، معاونت حمل و نقل و ترافیک، شهرداری تهران.
4. بهزاد بصیرت، شهریار و داود دعاگویان (1395). نقش رسانه‌ها در کاهش تخلفات رانندگان، فصلنامه مطالعات پژوهشی راهور، سال پنجم، شماره 18.
5. بیابانی، غلامحسین و محمدرضا مهماندار (1389). نقش رسانه در تغییر رفتاررانندگان، فصلنامه مطالعات راهور، سال هفتم، شماره 9.
6. تاجیک اسماعیلی، سمیه (1395). رسانه.آموزش شهروندی. فرهنگ ترافیک، دومین همایش ملی رسانه، ارتباطات و آموزش‌های شهروندی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، اسفند 1395.
7. تاجیک اسماعیلی، سمیه و رقیه لطیفی (1395). نقش تماشای سریال‌های ماهواره بر فرهنگ عمومی، فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی خلخال، دوره 13، شماره 3، 58-39.
8. خسروی، ‌‎حسن (1387) . فرهنگ ترافیک، آذرماه، روزنامه اعتماد، شماره 1829.
9. خورشیدیان، رانیکا، هدایت سوخکیان، وحید چوپانکاره، علیرضا اژدری و جمشید امامی (1393). نقش رسانه‌ها در هدایت فرهنگ عمومی (بررسی موردی: جریان مد در جامعه) رسانه فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره دوم . 89-73.
10. داورز، ژاک (1372). «آموزش محیط‌زیست در قرن 21، مسائل و دورنماها»، اینترنت.
11. دهشیری، محمدرضا (1388). رسانه و فرهنگ‌سازی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 8.
12. ربانی، رسول و مهران سهراب‌زاده (1386). جامعه‌شناسی کلان‌شهر تهران (مطالعه موردی فرهنگ ترافیک؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها)، مجله اطلاعات سیاسی – اقتصادی، شماره 237 و 238.
13. رجب‌زاده، ا. (1379). درآمدی بر مفهوم فرهنگ عمومی، مجله آزما، شماره 10، 22.
14. سیف، علی‌اکبر (1373). تغییر رفتار و رفتاردرمانی، تهران: انتشارات دانا.
15. شعبانی، مینا و پریسا دولتی‌مهر (1393). نقش رسانه‌های جمعی در فرهنگ‌سازی ترافیک و حمل و نقل شهری اردبیل، سومین کنفرانس ملی تصادفات جاده‌ای – سوانح ریلی وهوایی.
16. شهیدی، س، احمدی،پ؛ صمدی، پ (1392). مؤلفه‌های فرهنگ عمومی در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، مجله مطالعات ملی، شماره55، 77-106.
17. شورورزی، ع، (1384). نحوه شکل‌گیری فرهنگ عمومی و رفتار فرهنگی، اندیشه انقلاب اسلامی، شماره13 و14، 193-218.
18. کریمی، یوسف و مجید صفاری‌نیا (1384). روان‌شناسی اجتماعی و تغییر نگرش مصرف‌کنندگان انرژی، سال نهم، شماره 22، 69-83.
19. کشاورز، زهراسادات و بهزاد یزدخواستی (1392). بررسی ارتباط بین مصرف رسانه‌ای و بهبود فرهنگ ترافیک شهروندان اصفهانی، فصلنامه مطالعات پژوهشی راهور، شماره 4، دوره 1.
20. گیدنز، آنتونی( 2006 ). تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان (1388)، تهران: نشر مرکز.
21. مرادی،  مراد و ایرج محمدی (۱۳۹۱). نقش و تأثیر رسانه‌های جمعی در ارتقاء و توسعه فرهنگ ترافیک، یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران، تهران: سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
22. مرتضوی، سعید و نوری، علی (بهار 1388). ارتقاء سطح کیفت خدمات، بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی(مورد مطالعه: هتل پارس مشهد)، مجله چشم‌انداز مدیریت (پیام مدیریت).
23. مرتضوی، محمودرضا (1383). « کارکرد رسانه‌های جمعی در تغییر نگرش و فرهنگ ترافیک»، اولین همایش حمل و نقل و ترافیک، تهران.
24. مرعشی، س.ج. (1375). مجموعه مقالاتی پیرامون فرهنگ عمومی، سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
25. مصطفوی، فرحناز (1388). تأثیر رسانه‌های جمعی در تغییر نگرش و فرهنگ ترافیک، فصلنامه مطالعات راهور، سال پنجم، شماره 5.
26. مهرداد، هرمز (1380). مقدمه‌ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط اجتماعی، تهران: فاران.
27. والکر، جان ا و سارا چاپلین (1385). فرهنگ تصویری (مبانی و مفاهیم)، ترجمه حمید گرشاسبی و سعید خاموش، تهران: اداره کل پژوهش‌های سیما.
28. ویندال، سون، سیگنایزر، بنو و اولسون، جین. (1376). کاربرد نظریه‌‎های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌‎ها.

ب) منابع لاتین

1. http://ertebatatdini.ir/Portal/Cultcure/Persian/CaseID/132638/71243.aspx
2. Gerbener, G. and Gross , p .(1976) Living with Television: The violence profile, in Journal of Communication,
3. Gerbner G. Larry Gross, Michael Morgan & Nancy Signorielli (1994). Growing up with television: The cultivation Perspective, New Jersey,
4. Grobel, J.(1997). New media developments, trends in communication 1. Amsterdam, Boom publishers.