تاملی بر سیاست کوچک‌سازی دانشگاه‌ها؛ راهبردی پیش‌برنده یا بازدارنده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، گروه نوآوری آموزشی و درسی،

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تاملی بر سیاست کوچک‌سازی دانشگاه‌ها؛ راهبردی پیش‌برنده یا بازدارنده است. نوع پژوهش کاربردی است و از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع تحلیل تماتیک(موضوعی) در دو سطح رسالت‌های مهم آموزش عالی و کشورهای منتخب که تجربه اجرای این سیاست را داشته‌اند، بهره برده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل محتوا، فیش‌برداری و چک‌لیست بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش توصیفی - تحلیلی به شیوه کدگذاری  انجام شده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، استراتژی کوچک‌سازی در دانشگاه‌ها بیش از آن‌که برآمده از نگاه درون دانشگاه باشد، بیشتر مبتنی بر فشار‌‌های بیرونی دانشگاه است که اهداف اقتصادی، کاهش هزینه و تولید انبوه را به‌همراه دارد. درواقع این فشارهای بیرونی ناشی از آن است که تقاضا برای ورود به آموزش عالی همچنان رو به افزایش بوده و همچنین با مشکلات جدی ازیک‌سو در تامین بودجه جاری خود و ازسوی‌دیگر با نبود صلاحیت‌های لازم در دانش‌آموختگان خود مواجه است. کشورهای منتخب به لحاظ اجرای سیاست کوچک‌سازی در آموزش عالی موفق نبوده‌ و در اجرای این سیاست ناکام بودند و سیاست برآمده از نگاه کوچک‌سازی این کشورها برای آموزش عالی همانا چابک‌سازی دانشگاه است. از جمله راهبردهای سیاستی برای چابک‌سازی آموزش عالی ایران می‌توان اشاره به نگاه به دانشگاه به‌مثابه نهادی خودتنظیم، لحاظ کردن سیستم ارزشیابی و اعتباربخشی قوی، بازنگری در اولویت‌ها و حذف انتخابی، صرف‌نظر از نگاه بنگاه اقتصادی زودبازده به آموزش عالی کرد. این همه رخ نمی‌دهد مگر، درازای پاسداشت استقلال دانشگاهی، کاهش تمرکز و مدیریت علمی منابع انسانی با تکیه بر رویکرد چابک‌سازی که بیش از همه‌چیز نیاز امروز نهادهای آموزش عالی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Reflection on the Policy of University Downsizing: A Leading or Deterring Strategy?

نویسنده [English]

  • Zahra Rashidi
Assistant Professor of the department of educational innovation and training, institute for research and planning in higher education,
چکیده [English]

This study aims at examining the university downsizing policy and whether it is a leading or deterring strategy. It is an applied research using qualitative content analysis and thematic analysis methods to study two levels of important higher education missions and the selected countries that have experienced implementing this policy. Data collecting tools were content analysis, taking note, and checklist. The data were analyzed through descriptive-analytical method using an encoding system. According to the findings, the strategy of downsizing universities is mostly based on the external pressures focusing on economic goals, lower costs, and mass production, rather than coming from within the universities. In fact, these pressures are due to the increasing demand for entry into higher education institutes as well as the serious problems with their current funding in one hand and insufficient qualifications of those graduated from these institutes on the other hand. Furthermore, the selected countries have barely achieved considerable success in downsizing the higher education and most of their efforts were doomed to failure.  Thus, considering the policy of downsizing the higher education, the appropriate strategy stemming from this policy in these countries is promoting the agility of the universities. Regarding the agility of the higher education in Iran, this study offers 4 strategies: (1) looking at universities as some self-regulating institutions, (2) implementing an effective comprehensive evaluation and accreditation system to carefully monitor the activities, (3) reviewing and modifying the priorities and selective omissions, and (4) expecting long term returns in higher education instead of looking at universities as some economic corporations with short term returns. Obviously, the success of these strategies calls for the  academic autonomy of universities, decentralization, and scientific management of human resources on the basis of agility in university  which is essential for today`s higher education institutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University Downsizing
  • Higher Education
  • University Agility
اسکندری، محمد(1392)،«تاثیر چابک‌سازی سازمانی بر بهره‌وری سازمان امور مالیاتی کشور»،پایان‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی نراق.
امین بیدختی، علی‌اکبر؛محمدی حسینی، سید احمد و حسین‌پور، عذرا(1395)،«رابطه کارآفرینی سازمانی با چابکی سازمانی: آزمون نقش میانجی تعهد سازمانی(مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه سمنان)»، نشریه نامه آموزش عالی، شماره 35.
باقری کراچی، امین؛ اباذر، ظهرابی(1397)،« بررسی ظرفیت انطباق‌پذیری سازمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی»، نشریه مدیریت بهداشت و درمان،شماره 2.
حاجی کریمی، عباسعلی؛ محمدیان، بهزاد(1395)،« پیشایندها و برآیندهای کوچک‌سازی سازمانی از دیدگاه سرمایه‌های انسانی»،فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی،شماره 4.
رشیدی، زهرا(1396)،«جهانی شدن و ضرورت آموزش عمومی در تربیت شهروند جهانی»، نامه آموزش عالی، شماره 38.
سپهوند، رضا(1392)،« ارائه مدلی در زمینه رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی، کوچک‌سازی سازمان و عملکرد سازمانی»، نشریه مدیریت فردا، شماره 37.
ضیایی، محمدصادق؛حسنقلی‌پور، طهمورث؛عباسپور، عباس؛ یاراحمدزهی، محمدحسین(1391)، «تبیین مدل توسعه قابلیت‌های فردی سرمایه انسانی با هدف چابک‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط(مطالعه‌ای در شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)»، پژوهش‌های مدیریت، شماره 15.
طهمورث‌پور، مجتبی(1392)،« ارائه مدلی برای کوچک کردن ساختار دانشگاه به منظور افزایش کارایی ماموریت اصلی آن»، اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی.
عباس‌پور، عباس؛آقازاده ، احمد؛ باقری کراچی، امین(1391)،« طراحی الگوی مطلوب دستیابی به چابکی سازمانی در دانشگاه‌ها»، نشریه مطالعات مدیریت، بهبود و تحول، شماره 69.
فراستخواه،مقصود(1397)،«گاه و بی‌گاهی دانشگاه در ایران(مباحثی نو و انتقادی در باب دانشگاه‌پژوهش مطالعات علم و آموزش عالی)»، نشر آگاه.
فریدونی، سمیه(1396)، «گسترش کمی آموزش عالی با تاکید بر پیامدهای اجتماعی؛ نظریه‌ای داده بنیاد»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی،شماره 4.
فریدونی، سمیه؛ رشیدی، زهرا و روحانی، شادی(1397)،«بررسی تطبیقی ساختار دانشگاه‌ها در کشورهای دنیا و ایران در جهت پیشنهادی برای کوچک‌سازی»، مجموعه گزارش‌های تخصصی آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، شماره 2.
قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ نصیری ولیک بنی، فخرالسادات و بهشتی‌راد، رقیه(1393)، «ارزیابی اثر فرایندی و زیرساختی مدیریت دانش بر چابک‌سازی سازمان»، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت عمومی، شماره23.
محمدپور،احمد(1392)، «روش تحقیق ضد روش- جلد اول(منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی)»، نشر جامعه‌شناسان.
نقوی، سیدعلی؛ آذر، عادل؛ اسعدی، میرمحمد(1394)،« اولویت‌بندی عوامل توانمندساز چابکی سازمانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهر یزد»،شماره 1.
Appelbaum, S. H., & Patton, E. (2002). Downsizing the university: bonne chance. International Journal of Educational Management.
Appelbaum, S.H., Simpson, R., & Shapiro, B.T. (1987). Downsizing: the ultimate human resource strategy: introduction, Business Quarterly, 52(2), 52-60.
Auster, E., & Taylor, S. (2004). Downsizing in academic libraries: The Canadian experience. University of Toronto Press.
Bank, W. (2007).Turkey – Higher Education Policy Study, Volume I: Strategic Directions for Higher Education in Turkey, Human Development Sector Unit Europe and Central Asia Region.
Bank, W. (2013). Human Development Sector Unit Europe and Central Asia Region: Report. Turkey Performance-Based Contracting Scheme in Family Medicine–Design and Achievements.
Brinkman, P. T. (1992). Factors That Influence Costs in Higher Education. New Directions for Institutional Research19(75), 23-34.
Bunton, T. E. (2017). Agility within higher education it organizations: A loosely coupled systems perspective
Cameron, K. S. (1994). Strategies for successful organizational downsizing. Human Resource Management33(2), 189-211.
Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. John Wiley & Sons.
Carrington, L. (2016). A qualitative phenomenological study of employee perceptions of the impact of layoffs.
Cascio, W. F., & Wynn, P. (2004). Managing a downsizing process. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 43(4), 425-436
Chadwick, C., Hunter, L. W., & Walston, S. L. (2004). Effects of downsizing practices on the performance of hospitals. Strategic Management Journal25(5), 405-427.
Cheng-Fei, T., & Yu-Fang, Y. (2008). A model to explore the mystery between organizations' downsizing strategies and firm performance. Journal of Organizational Change Management, 21(3), 367.
Drucker, P. F. (1997). Toward the new organization. Leader to Leader1997(3), 6-8
Freeman, S. J. (1999). The gestalt of organizational downsizing: Downsizing strategies as packages of change. Human Relations52(12), 1505-1541.
Geoffrey Love, E., & Nohria, N. (2005). Reducing slack: The performance consequences of downsizing by large industrial firms, 1977–93. Strategic Management Journal26(12), 1087-1108.
HALLOCK, K. F., STRAIN, M. R., & WEBBER, D. (2012). 1 Job loss and effects on firms. Downsizing: Is Less Still More? 1.
Kraemer, T., Gouthier, M. H., & Heidenreich, S. (2017). Proud to Stay or Too Proud to Stay? How Pride in Personal Performance Develops and How It Affects Turnover Intentions .Journal of Service Research, 21(2), 152-171.
Kumar, T. R., & Sharma, V. (2003). Downsizing higher education: An emergent crisis. Economic and Political Weekly, 603-607.
Marginson, S. (2013). The impossibility of capitalist markets in higher education. Journal of Education Policy28(3), 353-370.
McKee-Ryan, F. M., & Kinicki, A. J. (2002). Coping with job loss: A life-facet perspective. International review of industrial and organizational psychology17, 1-30.
McKinley, W., Zhao, J., & Rust, K. G. (2000). A sociocognitive interpretation of organizational downsizing. Academy of Management Review25(1), 227-243
Mircea, M., & Andreescu, A. I. (2011). Using cloud computing in higher education: A strategy to improve agility in the current financial crisis. Communications of the IBIMA.
Mukerjee, S. (2014). Agility: a crucial capability for universities in times of disruptive change and innovation. Australian Universities' Review56(1), 56-60.
Norman, C. (1983). Downsizing at the University of Michigan. Science220(4594), 283-86.
Sepahvand,R.(2013). Providing a model for the relationship between strategic HRM management, organizational mitigation and organizational performance.12 (37).
Sharifi, H., & Zhang, Z. (2001). Agile manufacturing in practice-Application of a methodology. International Journal of Operations & Production Management21(5/6), 772-794.
Sharpe, R. (2012). Agile University: Building the innovation and improvement for a better student experience. In Higher Education SEMINAR. Thursday 15th. www. elementaleadership. co. uk.
Siemens, G., Dawson, S., & Lynch, G. (2013). Improving the quality and productivity of the higher education sector. Policy and Strategy for Systems-Level Deployment of Learning Analytics. Canberra, Australia: Society for Learning Analytics Research for the Australian Office for Learning and Teaching
Singh Patel, B., Samuel, C., & Sharma, S. K. (2017). Evaluation of agility in supply chains: a case study of an Indian manufacturing organization. Journal of Manufacturing Technology Management28(2), 212-231.
Smith, S. L., & Stupak, R. J. (1994). Public sector downsizing decision-making in the 1990s: Moving beyond the mixed scanning model. Public Administration Quarterly, 359-379.
Tolymbek, A. (2016). Downsizing Higher Education in Kazakhstan: Will It Boost Competitiveness?. Available at SSRN 2729516.
Trow, M. (2007). Reflections on the transition from elite to mass to universal access: Forms and phases of higher education in modern societies since WWII. In International handbook of higher education (pp. 243-280). Springer, Dordrecht.
Tsai, C. F. (2001). The exploration of downsizing factors affecting joint-capital companies—A case of petrochemical firm. EMBA dissertation. National Sun Yat-Sen University.
Tziner, A., Fein, E., & Oren, L. (2012). Human motivation and performance outcomes in the context of downsizing. Downsizing: Is less still more1, 103-133.
UNESCO (2010). Human Development Sector Unit Europe and Central Asia Region.