کارآفرینی در قرآن و احادیث و نقش دانشگاه در پرورش کارآفرینان با روحیه اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز

2 دانشیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه شیراز

چکیده

در جامعه‌ای که دارای بافت دینی است، می‌توان از آموزه‌های دین در کارآفرینی بهره گرفت. چراکه رویکرد جامع به کارآفرینی با در نظر گرفتن دین، می‌تواند تکمیل‌کننده تئوری و عمل کارآفرینی باشد. هدف این تحقیق، که با استفاده از تلفیق روش مصاحبه با مطلعین مذهبی و روش هرمنوتیک صورت پذیرفته، شناخت کارآفرین و کارآفرینی با تشریح مؤلفه‌های آن بر مبنای آیات قرانی و احادیث اسلامی و راهکارهای پرورش چنین کارآفرینانی در دانشگاه است. براساس با نتایج، کارآفرین فردی نیک‌کردار است که با تقویت ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه در خود با توجه به معارف آسمانی و بهره‌گیری از قوه تعقل و تفکر در آیات و روایات اسلامی، فعالیتی را آغاز می‌کند که همواره با رضایت خداوند و شوق و میل باطنی نسبت به آن فعالیت همراه است. او از قوه نبوغ و خلاقیت خود استفاده نموده تا به سود حاصل از فعالیت خود دست یابد و موجب توسعه منطقه یا کشور خود شده و همواره با رعایت اعتدال، این فعالیت را با حفظ محیط‌زیست ادامه می‌دهد. دانشگاه به‌منظور پرورش چنین کارآفرینی می‌تواند از چهار راهبرد دینی ـ فرهنگی، سازمانی، آموزشی ـ مشاوره‌ای و پژوهشی استفاده کند. در پایان با توجه به نتایج، مدل مفهومی پرورش کارآفرین در دانشگاه با چشم‌انداز اسلامی ارائه ‌شده است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Entrepreneurship in Quran and Hadiths and the University Role in Fostering Entrepreneurs with Islamic Spirit

نویسندگان [English]

  • Bentolhoda Izadi 1
  • Kourosh Rezaei-Moghaddam 2
1 Graduated from Shiraz University with a master's degree in agricultural extension and education
2 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Shiraz University
چکیده [English]

Religious teachings can be used in entrepreneurship debates, especially in a religious community, since a comprehensive approach of entrepreneurship with respect to religion can complement the theory and practice in this area. This research was conducted by the combination of interview with religious informants and hermeneutic method. The recognition of the entrepreneurship and entrepreneur is the main objective of this study. It was done by explaining its components based on the Quranic verses and Islamic hadiths as well as introducing appropriate ways for fostering entrepreneurs in the university. Based on the results, an entrepreneur is a person who has good deed and initiates an activity by strengthening the entrepreneurial personality traits with respect to divine teachings and the power of reason and thinking in Islamic verses, so that such activity is associated always with the consent of God and the inner enthusiasm. Such person uses his genius and creativity to obtain profit which ultimately, lead to the development of his region or country while considering the issue’s related to justice and environmental conservation. In order to foster such entrepreneur, universities can use different strategies with religious-cultural, organizational, educational-advisory, and research aspects. Finally, a conceptual model is presented to foster the entrepreneur in the universities with an Islamic perspective

کلیدواژه‌ها [English]

  • Development
  • Entrepreneurship
  • verses and hadiths
  • Hermeneutic

الف) منابع فارسی

1. اکبری، نعمت‌الله، وحید افخمی ستوده (1387). بررسی سازگاری و نقش آموزه‌های اسلامی با شاخص‌های نوین توسعه اقتصادی، همایش اقتصاد اسلامی و توسعه، مشهد: دانشگاه فردوسی.
2. امام علی (۱۳۷۵). نهج‌البلاغه، ترجمه مصطفی زمانی، چاپ ششم، تهران: انتشارات نبوی.
3. ایزدی، بنت‌الهدی (۱۳۹۲). سازه‌های مؤثر بر توسعه کارآفرینی در کسب‌وکارهای کوچک روستایی در شیراز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده کشاورزی.
4. خان جزئی، جمال (۱۳۸۷). اخلاق کار و وجدان کار در کارآفرینی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم، شماره‌های ۳ و ۴.
5. خنیفر، حسین (1385). کارآفرینی در نظام ارزشی، قم: اکرام.
6. سالارزار، محمد (۱۳۸۳). مقدمه‌ای بر کارآفرینی، ترجمه سیامک نطاق، تهران: سازمان ملی بهره‌وری ایران.
7. قطب، محمد (۱۳۷۹). مفاهیم بنیادی اسلام، ترجمه لقمان محمودپور، تهران: نشر احسان.
8. متقی، علی‌بن‌حسام‌الدین (1359). کنزالعمال، به کوشش علی نصیری، قم: مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان.
9. محمدی ری‌شهری، محمد (۱۳۱۱). میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی، جلد نهم، یازدهم و چهاردهم، چاپ اول، قم: انتشارات دارالحدیث.
10. مدنی، امیرحسین (۱۳۹۱). بررسی چیستی هرمنوتیک، پژوهش نام انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ۱۲، شماره اول.
11. مولانا، جلال‌الدین محمد (۱۳۷۸). مثنوی معنوی، به کوشش رینولد نیکلسون، تهران: انتشارات امیر مستعان.
12. نصرالهی، زهرا (۱۳۸۹). ضرورت تعریف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موانع و سازوکارها. کتاب نخستین اندیشه‌های راهبردی، الگوی ایرانی پیشرفت.
13. هوف، گراهام (۱۳۶۵). گفتاری درباره نقد، ترجمه نسرین پروینی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
14. یعقوب، نورمحمد (۱۳۸۶). نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در مالزی، خبرگزاری همشهری، قابل‌دسترسhttp://www.hamshahrionline.ir/details/23399/Economy (خرداد 1394).

ب) منابع لاتبن

1. Anderson, Alistair R. & Smith, Robert. (2007). The moral space in entrepreneurship: an exploration of ethical imperatives and the moral legitimacy of being enterprising. Entrepreneurship and Regional Development, 19 (6).
2. Azmi, Ilhaamie Abdul Ghani. (2014). The Implementation of Islamic Business Practices of Women Traders: A Study in An Islamic State in a Developing Country. This journal is a member of and subsoribes to principles of committee on publion ethios. Vol. 4.
3. Beekun, R. I. (1996). Islam and business ethics. Herndon, VA: International Institute of Islamic Thought.
4. Brenkert, George G. (2009). Innovation, Rule Breaking and the Ethics of Entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 24.
5. Chiru, Codrin, Tachicu, Laurentiu and Ciuchete, Stela Georgiana. (2012). Psychological factors, behavioural variables and acquired competencies in entrepreneurship education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46.
6. Contiu, Lia codrina, Gabor, Manuela Rozalia. , Stefanescu, Daniela (2012). Hofstedes cultural dimensions and students ability to develop an entrepreneurial spirit. Procedia- and Behavioral Sciences, 46.
7. Gumusay, Ali Aslan. (2014). Entrepreneurship from an Islamic Perspective. Journal bus ethics. Vol. 130.
8. Mohammad Bin, A. (2009). The influence of culture on Malay Muslim business practice: a case study of Malaysia with special reference to the state of Kelantan Dar al-Naim. Unpublished PhD Thesis. University of Birmingham, UK.
9. Othman, Abdul Kadir, Hamzah, Muhammad Iskandar and Hashim, Nurhazirah (2014). Conceptualizing the Islamic Personality Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 130.
10. Thaiss, Hayfaa A. (2014). How Islamic Business Ethics Impact Women Entrepreneurs: Insights from Four Arab Middle Eastern Countries. journal Bus Ethics.
11. Turker, Duygu. and Selcuk, Senem sonmez. (2009). Which factors affect entrepreneurial intention of university students?. Journal of European Industrial Training, No. 33 (2).