بررسی مناقشات بازیگران رسانه ‎های صوتی ـ تصویری ایران در افق پنج ساله با روش تحلیل رفتار بازیگران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آینده‎پژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،

2 استاد، گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،

3 استادیار و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

چکیده

رسانه‌ها در دنیای امروز در عرصه‌های گوناگون نقش برجسته‌ای دارند. در این میان، رسانه‎های صوتی ـ تصویری با قابلیت فراگیری از اهمیت ویژه‎ای برخوردارند. فناوری‎های نوین ارتباطی و حضور بازیگران متعدد تغییراتی را به این فضا اعمال کرده است که شناخت آینده این حوزه و ارائه راهکارها و جهت‎گیری‎های مدیریتی آن را، به‎ویژه با ملاحظات خاص کشورمان با مشکلات بسیار مواجه کرده است. رفتار بازیگران متعدد و مستقل و تأثیر آن در تکامل سامانه‎ رسانه‎های صوتی ـ تصویری، نشان از نیاز به شناخت بهتر رفتار بازیگران برای خط‎مشی‎گذاری این عرصه دارد. پژوهش حاضر برای پاسخگویی به این پرسش است که مهم‌ترین مناقشات بازیگران در این عرصه در چه مسائلی است. برای این هدف، روش جدیدی بر پایه روش‎های موجود در حوزه آینده‎پژوهی و خط‎مشی‎گذاری و با محوریت مسائل کلیدی این حوزه ارائه شده است. در این روش، چهار متغیر نفوذ هر بازیگر بر سایرین، موقعیت بازیگر در هر مسئله، میزان اصرار بر آن و توان اختصاص‎یافته به منزله نشانگرهای رفتاری بازیگران مطرح می‎شوند. درنهایت نیز شش مسئله کلیدی شناسایی می‌شود. نتایج تحلیل‎ها نشان می‏دهند که بیشترین تباین نظر بازیگران درباره مسئله اول، دوم و چهارم است. همچنین نتایج این پژوهش می‎تواند به‌منظور شناسایی آینده این حوزه به‎کار رود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Controversies between Iranian Audiovisual Media Actors in the Next Five Years: Analyzing the Actors’ Behavior

نویسندگان [English]

  • Maliheh Esmaeilian 1
  • Ali Asghar Pourezzat Pourezzat 2
  • Amir Nazemi 3
1 Ph.D. Candidate in future studies, National Research Institute for Science Policy (NRISP)
2 Dept of Public Administration, University of Tehran
3 Assistant Professor and Member of Faculty of National Research Institute for Science Policy (NRISP)
چکیده [English]

Today, media have a prominent role in different arenas, and audiovisual media play much more important role because of theirpervasive nature. New communication technologies with different actors have brought about too many changes that understanding the future of media and presenting appropriate strategies have become very challenging. Independent actors’ behavior and its impact on audiovisual media show us that it is necessary to understand the actor’s attitudes for better policy making. In this regard, this research tries to answer the question that what are the controversies between actors around key issues and presents a new method for analysis based on future studies and policy making models. In this method, four indices are employed as indicators of actor’s behavior in key issues: influence, position, salience and clout and also some formulas have been developed for analyzing data. The six key issues based on Grounded theory are: 1) the role of non-governmental actors in TV channels; 2) their role in new audiovisual media; 3) the appropriate role of IRIB; 4) the approach of content; 5) the approach of regulation and 6) the approach of new infrastructures development. The results show that the first, second and forth issues are the ones that actors have divergent point of views around them. The results can apply for recognizing alternative futures for audiovisual media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • audiovisual media
  • key issues
  • actors
  • behavior analysis
1. صادقی، فواد (1392)، پایان تک‎صدایی، انتشارات میراث اهل قلم.
2. کروتی، د.؛ هوینس، و. (2003)، رسانه و جامعه: صنایع، تصاویر و مخاطبان، ترجمه مهدی یوسفی و سیدرضا مرزانی، انتشارات دانشگاه امام صادق
3. کریبر، گ.؛ مارتین ر. (2008)، فرهنگ‎های دیجیتال: درک رسانه‎های جدید، ترجمه وازگن سرکیسیان، مرکز تحقیقات صداوسیما، انتشارات سروش.

ب) منابع لاتین

1. Arcade, J., et al. (1999). "Structural analysis with the MICMAC method & Actor's strategy with MACTOR method. " Futures Research Methodology, American Council for the United Nations University: The Millennium Project: 1-69.
2. Bendahan, S., et al. (2004). "Multi-issue actor analysis: tools and models for assessing technology environments. " Journal of Decision Systems 13 (2): 223-253.
3. Bendahan, S., et al. (2005). "Negotiation in technology landscapes: an actor-issue analysis. " Journal of Management Information Systems 21 (4): 137-172.
4. Camponovo, G. and Y. Pigneur (2002). Analyzing the actor game in m-business. Proc. First
5. Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches, Sage publications. International Conference on Mobile Business, Athens.
6. Deguchi, H., et al. (2013). "Agent-Based Social Systems. "
7. Glenn, J. C. (2003). "Introduction to the futures research methods series. " Future Research Methodology, version 2.
8. Jesse, E. (2011). "Forecasting the Future of Iran: Implications for U. S. Strategy and Policy.. " Santa Monica, CA: RAND Corporation.
9. Keenan, M. (2002). " Using expert and stakeholder panels in technology foresight–principles and practice.. " Foresight Methodologies, 45-59.
10. Lockwood, J. S. (2013). The Lockwood Analytical Method for Prediction (LAMP): A Method for Predictive Intelligence Analysis. Bloomsbury Publishing USA.