شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های بهبود تعاملات اجتماعی با تأکید بر نقش رسانه‌های مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران

2 گروه مدیریت کسب و کار،جهاد دانشگاهی،ارومیه،ایران

3 دکتری مدیریت دولتی، مدرس و پژوهشگر دانشگاه

10.22034/scs.2023.383928.1403

چکیده

چکیده
تعاملات اجتماعی نقش مهمی در عملکرد فردی، گروهی و سازمانی ایفا می­کند. به‌همین‌دلیل، ایجاد یک الگوی تعاملاتی مطلوب، برای موفقیت کسب‌وکار امری حیاتی است. از‌سوی‌دیگر در دنیای امروز که به‌عنوان عصر ارتباطات نام­گذاری شده است، نقش رسانه­های اجتماعی مجازی در بهبود ارتباطات و افزایش پیوندهای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. بر‌این‌اساس این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های بهبود تعاملات اجتماعی با تأکید بر نقش رسانه­های مجازی انجام گرفته است. پژوهش دارای رویکرد کمی است و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها پیمایشی می‌باشد. جامعه مورد مطالعه کارکنان سازمان صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران به تعداد 48000 نفر می‌باشد که با استفاده از جدول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی، تعداد 381 نفر به‌عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. همچنین تعداد 12 نفر از کارشناسان و خبرگان مدیریت رسانه، از طریق نمونه‌گیری هدفمند برای تشکیل پانل خبرگی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط ضرایب CVR و CVI مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده­ها نیز از روش دلفی و سیستم استنتاج فازی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد سطح مطلوب تعاملات اجتماعی 85/2 می‌باشد و زمانی محقق می­شود که سطح اعتماد 88/2، ارتباطات 44/2 و هماهنگی 26/2 باشد. این امر بدان معناست که اعتماد مهم‌ترین بعد تعاملات اجتماعی است. همچنین بر اساس نتایج، مهم‌ترین کارکرد رسانه در راستای افزایش اعتماد، انعکاس مطالبات می­باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the dimensions and components of improving social interactions with an emphasis on the role of virtual media

نویسندگان [English]

  • zahra moghimi 1
  • vahid hajilo 2
  • alireza mohammadi 3
1 Assistant Professor,Department of Management, Bandaregaz Branch, Islamic Azad University, Bandaregaz, Iran
2 Department of Business Management, ACECR, Urmia, Iran
3 Phd of public management, University lecturer and researcher
چکیده [English]

Social interactions play an important role in individual, group and organizational performance. For this reason, creating a favorable interaction model is vital for business success. On the other hand, in today's world, which is named as the age of communication, the role of virtual social media in improving communication and increasing social links is obvious. Based on this, this research has been carried out with the aim of Identifying the dimensions and components of improving social interactions with an emphasis on the role of virtual media. The research has a quantitative approach and is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection. The statistical population under study is the employees of the Broadcasting Organization of the Islamic Republic of Iran, numbering (n=48000) people, using Cochran's table and random sampling method, 381 people were considered as a statistical sample. Also, 12 media management experts were selected through targeted sampling to form an expert panel. The data collection tool is questionnaire, the validity of which was confirmed by the coefficients of CVR=0.69 and CVI=0.87. The reliability of the questionnaire was confirmed through Cronbach's alpha (0.85). The results showed that the desired level of social interaction is 2.85 and it is achieved when the level of trust is 2.88, communication is 2.44 and coordination is 2.26. This means that trust is the most important dimension of social interactions. Also, based on the results, the most important function of the media in order to increase trust is to reflect demands.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social interactions
  • Trust
  • Communication
  • Coordination
  • Virtual media
  • Fuzzy inference
فهرست منابع
اعظمی، محسن و اکبری، پیمان (1396). تحلیل تأثیر تعاملات اجتماعی و راهبرد منابع انسانی بر پیامدهای سازمانی. مطالعات مدیریت راهبردی، (32)، 57-74.
افجه­ای، سیدعلی‌اکبر و سلطانی، سیده‌مانلی (1390). تأثیر تعامل اجتماعی بر نوآوری صنعت بیمه. پژوهشنامه بیمه، 26(3)، 79-101.
باقری، مهدیه؛ صدیق اورعی، غلامرضا و فرزانه، احمد (1399). مسئله تعامل اجتماعی در خانواده ایرانی. مسائل اجتماعی ایران، 11(2)، 33-64.
باقری، مهدیه؛ صدیق اورعی، غلامرضا و یوسفی، علی (1398). مسئله تعامل اجتماعی در جامعه ایران. مسائل اجتماعی ایران، 10(1)، 53-80.
پوتنام، رابرت (1380). دموکراسی و سنتهای مدنی (تجربه ایتالیا و درسهایی برای کشورهای در حال گذار). ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور.
تسلیمی، محمدسعید؛ فرهنگی، علی‌اکبر و رازنهان، فیروز (1389). مدل اثرگذاری فرهنگ ملی بر کار تیمی در ایران. راهبرد فرهنگ، (10و11)، 128-161.
چلپی، مسعود (1393). تحلیل نظری و تطبیقی در جامعه‌شناسی. تهران: نشر نی.
حبیب‌زاده، اصحاب؛ عباس‌زاده، محمد و هنرور، حسین (1393). مطالعه ارتباط اعتماد اجتماعی با آنومی اجتماعی در بین رانندگان. نشریه مطالعات پژوهشی راهور، 3(8)، 33-58.
خدادی، نهال؛ محترم، رحیم و جعفری، معصومه (1398). تأثیر پذیرش رسانه اجتماعی بر عملکرد شرکت‌های واردکننده پوشاک (مورد مطالعه: اینستاگرام). مجله مدیریت بازاریابی، (42)، 1-21.
رحمان سرشت، حسین (1393). تئوری‌های سازمان و مدیریت: از تجددگرایی تا پسا تجددگرایی. دوران تجددگرایی، مدرنیزم. تهران: نشر دوران.
رحمان سرشت، حسین؛ عباس‌زاده، حسن و امیدی پسند، رضا (1394). رابطه تعامل اجتماعی و مدیریت دانش. دومین همایش ملی فرهنگ سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
رحمان‌زاده، سیدعلی و غفاری معین، زهرا (1390). بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیدگاه صاحب‌نظران. مطالعات رسانه‌ای، 6(13)، 233-249.
رضایی، سعید و قائدی، محمدرضا (1399). نقش رسانه ر تقویت سرمایه اجتماعی در گام دوم انقلاب اسلامی. مطالعات میان فرهنگی، 16(47)، 145-174.
ساروخانی، باقر (1380). درآمدی بر دایرۀ‌المعارف علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان.
ساروخانی، باقر؛ نظری، فهیمه و وثوقی، منصور (1396). نقش اعتماد اجتماعی بر ارتباطات انسانی در خانواده. مطالعات جامعه‌شناختی شهری، 7(23)، 1-30.
شهابی، محمود (1395). علل و آثار فساد سیاسی و اداری (از توصیف و تبیین وضع موجود تا ترسیم وضع مطلوب). مجموعه مقالات گزارش وضعیت اجتماعی کشور، غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه، تهران: شورای اجتماعی کشور؛ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
صراطی شیرازی و گل تاجی، محمدرضا؛ حقیقی کفاش، مهدی و نظری، مهسا (1397). تأثیر فعالیت‌های خلق ارزش در جوامع برند، بر خرید مجدد مشتریان و وفاداری به برند در رسانه­های اجتماعی. مدیریت برند، 4(7)، 181-214.
عدلی‌پور، مهدخت؛ زرین‌کفش، لیلا و مظفری، افسانه (1395). الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاه‌های دولتی (بررسی دیدگاه مدیران روابط عمومی). مطالعات رسانه­ای، 13(3)، 109-122.
عزیزیان، محمد؛ مزیدی شرف‌آبادی، علی‌محمد و اسلامی، حسین (1399). بررسی عوامل در به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی با تأکید بر روابط عمومی. جامعه‌شناسی سیاسی ایران، 3(1)، 509-542.
عطایی، پری و زرندی، مرجان (1394). بررسی چگونگی تأثیرپذیری سرمایه اجتماعی از اینترنت مورد مطالعه. دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، امارات متحده عربی.
علیئی، محمدولی؛ طالبی، ابوتراب و قدسی، امیر (1395). واکاوی کاربست رسانه ملی در ارتقای سرمایه اجتماعی. راهبرد دفاعی، 14(53)، 125-154.
قدم­پور، عزت‌اله و زندکریمی، مریم (1397). بررسی رابطه بین ارتباط سازمانی و تسهیم دانش با نقش میانجی اعتماد سازمانی در میان دبیران مدارس. مطالعه کتابداری و علوم اطلاعات، 10(25)، 103-128.
قنبری برزیان، علی؛ میرزایی، حسین و همتی، رضا (1395). سیمای فردگرایی خودخواهانه (با تأکید بر پژوهش­ها و پیمایش­های داخلی 1392-1370). مجموعه مقالات گزارش وضعیت اجتماعی کشور، غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه، تهران: شورای اجتماعی کشور؛ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
قوامی، علی؛ صرافی‌زاده، اصغر و عالم تبریز، اکبر (1401). تعاملات اجتماعی مشتریان در رسانه‌های دیجیتال و تأثیر آن بر کشف فرصت‌های کارآفرینانه سازمانی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، (48)، 61-69.
محمودبابویی، محمودرضا؛ ذوالفقاری، حسین و بیات، بهرام (1400). عملیات روانی - رسانه‌ای مؤثر بر تعامل سازمانی برای مدیریت بحران. انتظام اجتماعی، سال سیزدهم، (3)، 193-221.
محمودی رجا، زکریا؛ توفیقیان‌فر، علی‌حسن و محمودی، سید محمد (1396). بررسی رابطه مصرف رسانه‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی معلمان. نشریه رسانه، (1).
محمودیان، حسین؛ مقدس، سعید و جهان‌شاهی، منیژه (1396). بررسی نقش مصرف رسانه‌ای بر سرمایه اجتماعی مهاجرین شهر بهارستان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال یازدهم، (2).
مک کوایل، دنیس (1388). درآمدی بر نظریه‌های ارتباط جمعی. ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
میرزایی شیری، یوسف؛ محبی، مهدی و نوروزی، فاطمه (1396). بررسی نقش رسانه‌های جمعی بر سرمایه اجتماعی استان زنجان. پنجمین همایش ملی مدیریت و حسابداری، جیرفت.
یاری سمیه و فرجوند، اسفندیار (1395). بررسی نقش رسانه­های اجتماعی بر مشارکت شهروندان در فرایند بودجه‌بندی مشارکتی. مدیریت دولتی (دانش مدیریت)، 11(3)، 355 -376.
یزدانی، حمیدرضا؛ حمیدی‌زاده، علی و کاملی، علیرضا (1394). بررسی تأثیر سبک رهبری و جو سازمانی بر مدیریت دانش با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی و تعامل اجتماعی. مدیریت فناوری اطلاعات، 7(1)، 199-216.
 
Alalawneh A. A.; Al-Omar SYS & Alkhatib S. (2022). The Complexity of Interaction between Social Media Platforms and Organizational Performance. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(169). https://www.mdpi.com/journal/joitmc.
Chen C. J. & Huang J. W. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management-The social interaction perspective. International Journal of Information Management, (27), 104-118.
Chen, C. & Lin, Y. (2018). What drives live-stream usage intention? The perspectives of flow, entertainment, social interaction, and endorsement. Telematics and Informatics, 35(1), 293-303.
Dhanesh G.; Duthler G. & Li K. (2022). Social media engagement with organization-generated content: Role of visuals in enhancing public engagement with organizations on Facebook and Instagram. Public Relations Review, 48(2), 102174.
Erickson, F. (2017). Conceiving, noticing, and transcribing multi-modality in the study of social interaction as a learning environment. Linguistics and Education, (41), 59-61.
Haung, JW & Yong, H. L. (2009). The mediating effect of knowledge management on social interaction and innovation performance. International Journal of Manpower, 30(3), 285-301.
Huang, J. W. & Li, Y. H. (2009). The mediating effect of knowledge managementon social interaction and innovation performance. International journal of manpower, 30(3), 285-301.
James Coleman (1990). Foundations of Social Theory. Harvard University Press.
Kaye, M. E. & Perunovic, Z. (2020). Performance in publicly funded innovation networks (PFINs): The role of inter-organisational relationships. Industrial Marketing Management, (86), 201-211.
Lin W. (2008). The exploration factors of affecting knowledge sharing - The case of Taiwan's high-tech industry. Expert Systems with Applications, 35(3), 661-676.
Namisango F, & Kang K. (2019). Organization-public relationships on social media: The role of relationship strength, cohesion and symmetry. Computers in Human Behavior, (101), 22-29.
Nicole Schaefer-Mcdaniel (2004). Conceptualizing social capital among Young people.
Özhan Tıngoy (2009), Communication in knowledge management practices: a survey from Turkey. Problems and Perspectives in Management, 7(2).
Pink, S.; Leopold, T. & Engelhardt, H. (2014). Fertility and social interaction at the workplace: Does childbearing spread among colleagues? Advances in Life Course Research, (21), 113-122.
Rathnam, S.; Mahajan V. & Whinston A. B. (1995). Facilitating Coordination in Customer Support Teams: A Framework and Its Implications for the Design of Information Technology. Management Science, 41(12), (Dec. 1995), 1900-1921.
Slive, C. T.; Poorisat, T. & Kim, S. H. (2019). Third-person effect in the context of public relations and corporate communication. Public Relations Review, 101823.
Sikora, D. M. & Ferris, G. (2014). Strategic human resource practice implementation: The critical role of line management. Human Resource Management Review, 24(3), 271-281.
Wu, X.; Hua, R.; Yang, Z. & Yin, J. (2018). The influence of intention and outcome on evaluations of social interaction. Acta Psychologica, (182), 75-81.